Powierzenie zarządu nieruchomością wspólną profesjonaliście zasadne jest szczególnie gdy:
- Oddawany jest do użytkowania nowy budynek - deweloper, którego celem działania jest wybudowanie budynków, a następnie wyodrębnienie
i sprzedaż lokali, zazwyczaj nie posiada kompetentnego zespołu wyspecjalizowanego w zarządzaniu nieruchomościami. - Właściciele lokali, w początkowym okresie, skoncentrowani są raczej na sprawach swojego lokalu, dopiero później przychodzi czas na ogólny ogląd oraz zainteresowanie funkcjonowaniem budynku, a także z innymi członkami wspólnoty. Na tym etapie podejmujemy się wykonania m.in. następujących czynności:
- udział w odbiorze Nieruchomości,
- inwentaryzacja urządzeń pomiarowych, spisanie stanu liczników, weryfikacja taryfy stosowanej przy rozliczaniu kosztów zużycia energii elektrycznej (zmiana z taryfy budowlanej na G11),
- przyjęcie do przechowania dokumentacji technicznej Nieruchomości wraz z weryfikacją jej kompletności, - zapoznanie się z dokumentacją techniczno-ruchową, warunkami użytkowania i gwarancji poszczególnych materiałów, urządzeń i instalacji, - brak chętnych osób do sprawowania zarządu bezpośredniego - najczęściej zarząd bezpośredni sprawowany jest przez osoby wybrane z grona właścicieli lokali. Nie zawsze jednak udaje się znaleźć chętnych, którzy zechcą poświęcić swój czas i zaangażować się w realizację spraw Wspólnoty.
- trudności z podejmowaniem decyzji - wynikające np. z animozji pomiędzy właścicielami, brakiem kompetencji zarządczych czy brakiem wiedzy zarówno teoretycznej jak i praktycznej związanej z zarządzaniem nieruchomościami.